Muhtar.net
 
ѕќƒќЋјЌЌя ѕ≈–≈Ў ќƒ
 


÷≥ль прийому - виробити в собаки навик безв≥дмовного руху по перешкод≥ ≥ њњ подоланн¤ по команд≥ ≥ по жесту дресирувальника. як умовн≥ подразники застосовують команду "вперед" ≥ жест дресирувальника - викиданн¤ правоњ руки уб≥к перешкоди.
ƒаний навик починають в≥дпрацьовувати п≥сл¤ виробленн¤ в собаки навику п≥дходу до дресирувальника, посадки ≥ п≥дношенн¤ предмет≥в.


ƒресируванн¤ по подоланню перешкод провод¤ть на спец≥альн≥й навчальн≥й площадц≥, обладнаноњ р≥зного виду бар'Їрами, сходами, бумом, канавою.
” подальшому ¤к навчальн≥ перешкоди варто використовувати також вс≥л¤к≥ огорож≥, забори ≥ т.п.
«ан¤тт¤ по подоланню перешкод дресирувальник повинен використовувати дл¤ ф≥зичного розвитку ≥ зм≥цненн¤ собаки, а також вихованн¤ в нењ дисципл≥ни (шл¤хом в≥дпрацьовуванн¤ в собаки витримки перед пуском на перешкоди ≥ т.д.).


«ан¤тт¤ треба починати з найб≥льш легких вправ. “ак, наприклад, спочатку необх≥дно привчити собаку пересуватис¤ по сходам ≥з широкими ступ≥н¤ми, закритими знизу, перестрибувати бар'Їр у 3-4 дошки ≥ т.д.
ўоб уникнути вихованн¤ в собаки небажаного зв'¤зку варто част≥ше зм≥нювати посл≥довн≥сть подоланих собакою перешкод, а також пускати собаку на подоланн¤ перешкод з р≥зних стор≥н.
ѕерш н≥ж дати сигнал собац≥ до подоланн¤ перешкод, дресирувальник повинен визначити, чи зможе собака по своЇму ф≥зичному стан≥ ≥ по п≥дготовленост≥ виконати його команду.


ƒресируючи собаку перебиратис¤ через перешкоди, не можна допускати запод≥¤нн¤ њй болю. —обаку, що подолав перешкоду, треба заохотити.
Ќе можна проводити зан¤тт¤, зв'¤зан≥ з≥ стрибками, безпосередньо п≥сл¤ год≥вл≥ собак.
ѕриступаючи до зан¤ть на навчальн≥й площадц≥, варто попередньо дати собац≥ можлив≥сть у в≥льному стан≥ "ознайомитис¤" з на¤вними на площадц≥ спорудами.


—трибки через перешкоди. ƒл¤ в≥дпрацьовуванн¤ прийому використовують бар'Їр.
√ранична висота бар'Їра - 2 метри. Ѕар'Їри повинн≥ бути досить м≥цними ≥ ст≥йкими. •рунт по обидва боки бар'Їра повинен бути розпушений ≥ очищений в≥д камен≥в ≥ см≥тт¤.
ћетоди ≥ техн≥ка побудови прийому. ѕочинати зан¤тт¤ по подоланню перешкод сл≥д при висот≥ (ширин≥) перешкоди до 50 см.


Ќавик можна в≥дпрацьовувати дек≥лькома способами.
1-й спос≥б. ƒресирувальник з в≥дстан≥ 6-8 м разом ≥з собакою, що знаходитьс¤ на пов≥дц≥, б≥жить до перешкоди ≥, вимовивши команду "вперед", перестрибуЇ через перешкоду, т¤гнучи за собою ≥ собаку. ” момент стрибка собаки даЇтьс¤ команда "вперед" ≥ "добре".


÷≥ прийоми повторюють к≥лька раз≥в. ѕ≥сл¤ кожного виконанн¤ прийому дресирувальник заохочуЇ собаку. Ќадал≥ дресирувальник т≥льки п≥дб≥гаЇ разом ≥з собакою впритул до перешкоди, але сам уже не стрибаЇ, а вимовл¤ючи команду "вперед", змушуЇ собаку зробити стрибок.
” момент, коли собака стрибне через перешкоду, дресирувальник вимовл¤Ї команду "вперед" з п≥двищеною ≥нтонац≥Їю, швидко переходить на ≥ншу сторону бар'Їра, п≥дходить до собац≥ ≥, вимовл¤ючи команду "добре", хвалить њњ, гладить ≥ даЇ њй ласощ≥. ”с≥ ц≥ д≥њ повторюють к≥лька раз≥в.


” м≥ру того ¤к собака буде впевнено перетинати перешкоду, висоту (ширину) перешкоди поступово зб≥льшують. Ќе сл≥д зб≥льшувати висоту перешкоди на очах у собаки.
ѕри в≥дпрацьовуванн≥ стрибка через високий бар'Їр рекомендуЇтьс¤ п≥дсаджувати собаку. ѓњ варто п≥дн≥мати вгору в момент стрибка наст≥льки, щоб вона могла зачепитис¤ передн≥ми лапами за верхн≥й край бар'Їра.
“ехн≥чно це робитьс¤ так: у момент стрибка собаки дресирувальник п≥дхоплюЇ њњ ≥ п≥дн≥маЇ нагору, щоб вона зачепилас¤ передн≥ми лапами за верхн≥й край перешкоди, ≥ в п≥двищен≥й ≥нтонац≥њ вимовл¤Ї команду "вперед". —обака п≥дт¤гуЇтьс¤ нагору ≥ зстрибуЇ на протилежну сторону бар'Їра. ƒресирувальник швидко переходить на ≥ншу сторону бар'Їра.

п≥дходить до собаки ≥, вимовл¤ючи команду "добре", гладить њњ ≥ даЇ ласощ≥.
” випадку в≥дмови собаки в≥д стрибк≥в, висоту перешкоди на очах у собаки зменшують ≥ п≥сл¤ вигулу у собаки вимагають подоланн¤ перешкоди.
јналог≥чним способом в≥дпрацьовують подоланн¤ собакою ≥ такими перешкодами, ¤к канава, огорожа ≥ т.п.
2-й спос≥б. ƒресирувальник, тримаючи собаку на довгому пов≥дц≥, саджаЇ њњ в 2-3 м перед перешкодою, пот≥м перекидаЇ в≥льний к≥нець пов≥дц¤ через бар'Їр ≥ переходить туди сам. —тавши напроти собаки, бере обережно правою рукою пов≥дець ≥ командою "до мене" п≥дкликаЇ собаку. ќдночасно нат¤гаЇ пов≥дець, не даючи собац≥ об≥йти бар'Їр. Ѕезпосередньо перед стрибком собац≥ даЇтьс¤ команда "вперед". ѕ≥сл¤ стрибка дресирувальник вимовл¤Ї команду "добре", даЇ ласощ≥, ≥ собаку саджаЇ б≥л¤ своЇњ ноги. ѕот≥м собаку вигулюють ≥ п≥сл¤ цього зан¤тт¤ продовжують.


ƒл¤ виробленн¤ в собаки навика подоланн¤ перешкоди можуть бути з усп≥хом застосован≥ й ≥нш≥ способи. “ак, наприклад, дл¤ собак, що зац≥кавлен≥ в п≥дносц≥ предмет≥в, можна використовувати апортировочний предмет.  инутий на очах у собаки через перешкоду, цей предмет спонукуЇ собаку до стрибка. —упроводжуючи стрибок собаки командою "вперед", а пот≥м заохочуючи командою "добре" ≥ ласощами, у собаки виробл¤ють навик долати перешкоди по команд≥ "вперед".


ƒл¤ собак зл≥сних, що ви¤вл¤ють агресивну реакц≥ю на людину, ¤к подразник, що спонукуЇ собаку до стрибка через перешкоду, можна використовувати пом≥чника. ќстанн≥й, знаход¤чись на протилежн≥й сторон≥ бар'Їра на очах у собаки, збуджуЇ њњ ≥ робить спробу до втеч≥. ƒресирувальник, тримаючи в руц≥ к≥нець пов≥дц¤, даЇ можлив≥сть собац≥ стрибком через перешкоду кинутис¤ за пом≥чником, що т≥каЇ. ѕеред стрибком собаки дресирувальник вимовл¤Ї команду "вперед". ѕ≥сл¤ дек≥лькох повторень цих д≥й у собаки виробл¤Їтьс¤ навичка переборювати перешкоду по команд≥ "вперед".


Ќарешт≥, дл¤ собак, у ¤ких переважаЇ харчова реакц≥¤, рекомендуЇтьс¤ на очах у собаки кинути через перешкоду к≥ста або шматок м'¤са. ѕрагненн¤ здобути поживу спонукаЇ собаку до стрибка через перешкоду.
–екомендуЇтьс¤ застосовувати ≥ метод насл≥дуванн¤. Ќа в≥дстан≥ 5-6 м в≥д перешкоди - група дресирувальник≥в ≥з собаками. ѕо команд≥ "вперед" собак по черз≥ пускають через перешкоду й у першу чергу тих, котр≥ добре долають перешкоду.

¬иробивши в собаки навичка переборювати перешкода без витримки, переход¤ть до в≥дпрацьовуванн¤ прийому з витримкою. —обаку саджають перед перешкодою (бар'Їр, канава) на в≥дстан≥ 2-2,5 м. ƒресирувальник, знаход¤чись ≥з правоњ сторони собаки, робить крок вправо ≥ крок вперед. ѕ≥сл¤ невеликоњ витримки вимовл¤Ї команду "вперед" ≥ одночасно даЇ жест - викиданн¤ правоњ руки в напр¤мку перешкоди. ” момент стрибка даЇтьс¤ команда "добре".


якщо собака вдало перестрибнула, дресирувальник швидко п≥дходить до собаки, гладить њњ, даЇ ласощ≥ ≥ в≥дходить ≥з собакою в≥д перешкоди.
¬итримку треба починати ≥з секунд ≥, поступово зб≥льшуючи час, домогтис¤ того, щоб собака не робила стрибка до команди дресирувальника.

ѕ≥сл¤ того, коли собака без примусу, а т≥льки по одн≥й команд≥ або жестов≥ буде зац≥кавлено долати низьк≥ (вузьк≥) перешкоди, - можна поступово переходити до подоланн¤ б≥льш високих (широких) перешкод.
Ќе сл≥д прагнути, щоб собака долав перешкоди висотою (шириною) б≥льш 2 м. ѕри стрибку через перешкоду б≥льшоњ висоти собака може одержати механ≥чне ушкодженн¤, ≥ в нењ з'¤витьс¤ страх до стрибк≥в через перешкоди.

Ќе сл≥д допускати зворотного самост≥йного стрибка собаки через перешкоду. ƒл¤ цього дресирувальник, пустивши собаку на перешкоду, повинен вчасно переходити на ≥ншу сторону ≥ т≥льки там заохочувати собаку.
ѕри посилц≥ собаки на самост≥йне подоланн¤ перешкоди пов≥дець повинен бути зн¤тий.
ƒаний навик вважаЇтьс¤ в≥дпрацьованим, коли собака см≥ливо ≥ впевнено по сигналу дресирувальника переборюЇ перешкоди висотою ≥ шириною до 2 м.
’од≥нн¤ собаки по сходам. ÷ей навик в≥дпрацьовують, коли собака починаЇ добре долати бар'Їр.
ƒл¤ в≥дпрацьовуванн¤ навику використовують спец≥альн≥ сходи у вид≥ великоњ двоповерховоњ драбини. Ќа обох поверхах сход≥в дл¤ зупинок собаки Ї площадки. ќдна сторона сход≥в б≥льш полога, ≥з широкими сходинками, а ≥нша сторона сход≥в б≥льш крута, типу горищних сход≥в.

ћетоди ≥ техн≥ка побудови прийому. ѕриступаючи до зан¤ть, собаку спочатку вигулюють б≥л¤ сход≥в.
ѕот≥м дресирувальник, тримаючи њњ з л≥воњ сторони на короткому пов≥дц≥, п≥дходить з нею до сход≥в з пологоњ сторони. «робивши перший крок на сходинку сход≥в, дресирувальник вимовл¤Ї команду "вперед" ≥, обережно п≥дтримуючи за нашийник собаку, не посп≥шаючи п≥дн≥маЇтьс¤ разом ≥з собакою по сходам нагору.
«вичайно п≥дйом по сходам не викликаЇ в собаки особливих труднощ≥в, лише в окремих випадках дресирувальник, обережно переставл¤ючи лапи собаки на сходинки сход≥в, допомагаЇ њй п≥дн≥матис¤ нагору.
ѕ≥дн≥маючи по сходам, дресирувальник увесь час п≥дбадьорюЇ собаку, вимовл¤ючи команди "добре" ≥ "вперед". ѕри дос¤гненн≥ першоњ площадки собаку заохочують ласкою ≥ ласощами. ” випадку, ¤кщо собака почне прагнути з≥йти вниз, дресирувальник, граючи ≥з собакою, в≥двол≥каЇ њњ й у п≥двищеному тон≥ вимовл¤Ї команду "вперед", ведучи собаку за собою на площадку другого поверху сходи. ѕо дос¤гненн≥ другоњ площадки, ¤к ≥ на першому поверс≥ площадки, дресирувальник схвалюЇ собаку, гладить ≥ даЇ њй ласощ≥.

—пуск з≥ сход≥в дл¤ собаки значнот¤жчий, н≥ж п≥дйом. ѕри спуску дресирувальник знаходитьс¤ трохи попереду собаки ≥ командою "до мене" веде њњ за собою, при цьому уважно стежить за пересуванн¤м собаки, щоб у потр≥бний момент допомогти њй ≥ запоб≥гти пад≥нн¤.
ѕри спуску з≥ сход≥в собака на початку дресируванн¤ повинна бути на короткому пов≥дц≥.
 оли собака спуститьс¤, дресирувальник гладить њњ, даЇ ласощ≥ ≥ ¤кийсь час граЇ ≥з собакою.
ќкрем≥ собаки при рус≥ по сходам нагору ≥ при спуску ви¤вл¤ють надм≥рну кваплив≥сть, у результат≥ чого ≥нод≥ падають з≥ сходи й д≥стають травми.

« метою запоб≥ганн¤ таких випадк≥в дресирувальник стримуЇ собаку, даючи команду "тих≥ше", ≥ в момент спов≥льненн¤ руху заохочуЇ њњ командою, що схвалюЇ, "добре", "тих≥ше" ≥ ласкою.
ƒл¤ собак, що не п≥ддаютьс¤ дресируванню зазначеним методом, можуть бути застосован≥ й ≥нш≥ методи приученн¤ ходити по сходах, аналог≥чн≥ методам привчанн¤ до стрибк≥в: так, наприклад, дресирувальник, погравши ≥з собакою апортировочним предметом, кидаЇ його на очах у собаки на площадку сход≥в ≥ по команд≥ "апорт" пускаЇ собаку на сходи, супроводжуючи њњ рух по сходам командами "вперед", "добре".  оли собака в≥зьме предмет, дресирувальник п≥дкликаЇ њњ до себе.

«ам≥сть апортировочного предмета можна використовувати шматок м'¤са, к≥сти або ставити на площадку сход≥в бачок з њжею, а також розкладати по сходинках шматочки м'¤са.
ћожна користуватис¤ ≥ таким методом, коли пом≥чник, викликавши в собаки зл≥сть, т≥каЇ в≥д нењ по сходам, ≥ собака його пересл≥дуЇ. ƒресирувальник у момент п≥дходу собаки до сход≥в ≥ при рус≥ њњ по сходам вимовл¤Ї команди "вперед" ≥ "добре".

 орисно буваЇ застосовувати ≥ насл≥дуванн¤, ¤к метод привчанн¤ собаки до ход≥нн¤ по сходам.
ѕ≥сл¤ того, коли собака см≥ливо разом ≥з дресирувальником буде ходити по сходам ≥ спускатис¤ з нењ, приступають до подальшого в≥дпрацьовуванн¤ самост≥йного ход≥нн¤ собаки по сходам.
ƒресирувальник разом ≥з собакою п≥дходить до сход≥в ≥ по команд≥ "сид≥ти" саджаЇ собаку поруч ≥з собою перед сходами на в≥дстан≥ одного метра в≥д сход≥в. ¬≥дст≥баЇ пов≥дець, робить крок вперед, повертаЇтьс¤ л≥воруч ≥ п≥сл¤ невеликоњ витримки командою "вперед" ≥ жестом - викиданн¤ правоњ руки уб≥к сход≥в - посилаЇ собаку на сходи. ѕоки собака не п≥дн≥метьс¤ на саму верхню площадку, дресирувальник уважно спостер≥гаЇ за рухом собаки, вимовл¤Ї в п≥двищен≥й ≥нтонац≥њ команди "вперед" ≥ "добре".  оли собака дос¤гне верхньоњ площадки сход≥в, дресирувальник переходить на протилежну сторону сход≥в. «робивши Ќевелику витримку, командою "до мене" ≥ жестом п≥дкликаЇ собаку. ѕри швидкому спуску собаки даЇтьс¤ команда "тих≥ше, тих≥ше".

якщо собака на поклик дресирувальника спускаЇтьс¤ неохоче, дресирувальник робить рухи, ¤к би т≥каючи в≥д собаки.
—обаку, що спустивс¤ з≥ сход≥в, сад¤ть б≥л¤ ноги дресирувальника ≥ заохочують командою "добре", погладжуванн¤м ≥ ласощами.
 оли собака буде долати сходи самост≥йно, дресирувальник дл¤ виробки витримки пер≥одично зупин¤Ї собаку на верхн≥й площадц≥ сход≥в командою "сид≥ти".
¬≥дпрацьовуючи навик "ход≥нн¤ по сходам", спочатку варто домагатис¤ гарного результату на невеликих сходах ≥з широкими сходинками, а вже пот≥м переходити до б≥льш складних сход з вузькими, круглими та ≥н. сходинками.
ѕри в≥дпрацьовуванн≥ ц≥Їњ навички в≥д дресирувальника потр≥бне особлива увага, щоб не допустити одержанн¤ собакою ¤ких-небудь механ≥чних ушкоджень.
ƒосить собац≥ хоча б один раз одержати травму або ≥нше механ≥чне ушкодженн¤, ¤к вона, побачивши сходи, уже почне ви¤вл¤ти острах.
Ќавик можна вважати в≥дпрацьованим коли собака по сигналу дресирувальника см≥ливо, самост≥йно буде долати двоповерхов≥ навчальн≥ сходи, спускатис¤ лише по команд≥ "до мене" або жестов≥ ≥, п≥д≥йшовши до дресирувальника, с≥дати б≥л¤ його л≥воњ ноги.

’од≥нн¤ по буму. ÷≥ль прийому - привчити собаку переборювати перешкода (глибок≥ ≥ широк≥ канави, рови ≥ т.п.) шл¤хом переходу по колод≥, дошц≥, перекинен≥й драбин≥.
ћетоди ≥ техн≥ка побудови прийому. Ќавичку в≥дпрацьовують на спец≥альному бум≥ ≥ канав≥ тим же методом, що ≥ ход≥нн¤ по сходам. ƒресирувальник, тримаючи собаку з л≥воњ сторони на короткому пов≥дц≥, п≥дходить з нею до бума, вимовл¤Ї команду "вперед" ≥ з ходу жестом посилаЇ собаку на бум. як т≥льки собака з≥йде на бум, дресирувальник п≥дтримуЇ њњ за пов≥дц¤ ближче до нашийника (а при необх≥дност≥ п≥дтримуЇ п≥д жив≥т) ≥ йде з нею поруч, ведучи њњ по буму, вимовл¤ючи команди "вперед", "добре".

 оли собака вдало пройде по всьому бум≥, дресирувальник заохочуЇ собаку дачею ласощ≥в ≥ грою з нею. ÷≥ д≥њ повторюють два-три разу прот¤гом зан¤тт¤.
ѕ≥сл¤ того ¤к собака буде безв≥дмовно п≥дн≥матис¤ на бум ≥ рухатис¤ по ньому по команд≥ "вперед", зан¤тт¤ ускладнюють.
”складненн¤ пол¤гаЇ в тому, що собаку п≥д час руху по буму саджають на бум≥, викликають у нењ голос, змушують сто¤ти, виховуючи витримку, провод¤ть зан¤тт¤ в н≥чний час.

ѕривчають собаку переборювати канаву шл¤хом переходу через нењ по колод≥, дошц≥ й ≥н. п≥дручним засобам.
’од≥нн¤ по буму можна вважати в≥дпрацьованим, коли собака безв≥дмовно по перш≥й команд≥ ≥ жестов≥ спок≥йно проходить по буму, з одного к≥нц¤ до ≥ншого.
” тих випадках, коли до к≥нц¤ в≥дпрацьовуванн¤ подоланн¤ перешкод у собаки не вдаЇтьс¤ домогтис¤ упов≥льненн¤ темпу руху по команд≥ "тих≥ше", необх≥дно провести спец≥альн≥ зан¤тт¤ по упов≥льненню темпу руху.
¬≥дпрацювавши в собак подоланн¤ перешкод на навчальн≥й площадц≥ в р≥зний час доби, зан¤тт¤ варто продовжувати на м≥сцевост≥, використовуючи природн≥ перешкоди

ѕрийом: упов≥льненн¤ темпу руху. ÷≥ль прийому - виробити в собаки навик безв≥дмовного упов≥льненн¤ темпу руху по сигналу дресирувальника.
”мовний подразник - команда "тих≥ше".
Ѕезумовн≥ подразники - нат¤гуванн¤ пов≥дц¤ ≥ ривок пов≥дцем.
”пов≥льненн¤ темпу руху собаки необх≥дно: а) дл¤ подоланн¤ нею складних перешкод, б) при проробленн≥ складного сл≥ду у випадках, коли дресирувальников≥ необх≥дно спов≥льнити темп руху собаки.
ќсобливо важливе значенн¤ це маЇ в п≥дготовц≥ пошукових собак. ¬иробленн¤ у собаки навику спов≥льнювати темп руху по команд≥ "тих≥ше" дозвол¤Ї дресирувальников≥ керувати рухом собаки при проробленн≥ сл≥ду.

—обака, що проробл¤Ї сл≥д упов≥льненим темпом в особливо складних умовах, точн≥ше в≥др≥зн¤Ї запах сл≥ду в≥д запах≥в сторонн≥х сл≥д≥в, краще знаходить реч≥, що належать шукан≥й людин≥, краще робить виб≥рку людини з≥ сл≥ду ≥ з реч≥.
ѕошук людини по сл≥ду упов≥льненим темпом даЇ можлив≥сть дресирувальников≥ уточнювати весь шл¤х руху шуканоњ людини ≥ його д≥й п≥д час руху.
ƒресирувальник одержуЇ можлив≥сть спок≥йн≥ше ор≥Їнтуватис¤ в обстановц≥, краще спостер≥гати за повед≥нкою собаки ≥ керувати нею при њњ рус≥ по сл≥ду без пов≥дц¤.
як дресирувальник, так ≥ собака при пов≥льному рус≥ ф≥зично стомлюютьс¤ менше ≥ можуть працювати б≥льш тривалий час.

¬≥домо, що собаки збудливого типу з перевагою активно-оборонних реакц≥й звичайно мають надто швидкий темп руху. ƒл¤ спов≥льненн¤ темпу руху в таких собак застосовують сильн≥ ривки пов≥дцем.
÷е примус повинен повторюватис¤ часто ≥ супроводжуватис¤ командою "тих≥ше" у п≥двищен≥й ≥нтонац≥њ.
ћетоди ≥ техн≥ка побудови прийому, а) ѕри рус≥ собаки з дресирувальником. ѕриступати до виробленн¤ упов≥льненн¤ темпу руху треба п≥сл¤ утворенн¤ в собаки умовного рефлексу на команду "поруч", але поки в≥н ще закр≥плений нем≥цно, собака ≥нод≥ намагаЇтьс¤ заб≥гти вперед.

ƒресирувальник, рухаючи без р≥зких поворот≥в, зм≥нюЇ швидк≥сть руху, в≥д нормального кроку переходить на пов≥льний або прискорений, а пот≥м на б≥г. —пов≥льнюючи рух, даЇ команду "тих≥ше" (м≥ж командами повинний бути ≥нтервал 5-6 секунд), поЇднуючи њњ з ривком або нат¤гом пов≥дц¤.  оманду "тих≥ше" вимовл¤ють нап≥вголосно, що заспокоюЇ тоном.
якщо собака не буде знижувати темп руху, то в команд≥ "тих≥ше" повинна бути ¤сно чутна погроза, команду повторюють ≥ одночасно робл¤ть ривок.
—ила ривк≥в ≥ нат¤гу пов≥дц¤ повинн≥ в≥дпов≥дати ступеню порушенню собакою належного њй положенн¤ б≥л¤ ноги дресирувальника.

ѕри спов≥льненн≥ руху собаку заохочують командою "тих≥ше", "добре" у ласкав≥й ≥нтонац≥њ ≥ погладжуванн¤м.
ѕерев≥рку безв≥дмовност≥ виконанн¤ цих д≥й робл¤ть подачею одн≥Їњ команди "тих≥ше", без нат¤гуванн¤ пов≥дц¤ або команди "поруч".
–екомендуЇтьс¤ чергувати упов≥льнений рух ≥з прискореним.

ѕри в≥дпрацьовуванн≥ навику необх≥дно враховувати обстановку на м≥сц≥ зан¤тт¤ ≥з собакою. —початку в≥дпрацьовуванн¤ навику, зан¤тт¤ треба проводити в обстановц≥, де в≥двол≥каючих подразник≥в мало. ѕ≥сл¤ того, ¤к у собаки буде вироблений умовний рефлекс на команду "тих≥ше", обстановку ускладнюють. ”вод¤ть так≥ зовн≥шн≥ подразники, що будуть в≥двол≥кати собаку (але не наст≥льки сильно, щоб вона вийшла з покори).
ѕри правильно орган≥зованих зан¤тт¤х собака на 10-15-ий день, знаход¤чись у ноги дресирувальника, буде спов≥льнювати рух по команд≥ "тих≥ше", не в≥двол≥каючись на сторонн≥ подразники.

б) ѕри рус≥ собаки по буму. —обака по команд≥ "вперед" йде перед дресирувальника. ÷ей прийом вважаЇтьс¤ кращим дл¤ навчанн¤ упов≥льненню темпу руху.
–ухаючи по буму, собака спочатку звичайно ви¤вл¤Ї де¤кий острах, що спри¤Ї в≥дпрацьовуванню в нењ упов≥льненн¤ темпу руху.
Ѕ≥льш≥сть собак, зайшовши на бум, прагне пройти його у швидкому темп≥ або з≥скочити з бума. « огл¤ду на це, дресирувальник спонукуЇ собаку до спок≥йного руху командою "добре", та прис≥каЇ њњ намаганн¤ прискорити рух командою "тих≥ше".

ѕобудова прийому проводитьс¤ так само, ¤к ≥ при рус≥ дресирувальника ≥з собакою. јле Ї ≥ де¤к≥ особливост≥.
ƒресирувальник, тримаючи пов≥дц¤ в руц≥, рухаЇтьс¤ уздовж бума, трохи за собакою, спостер≥гаючи за њњ повед≥нкою.
ƒопускати ¤к≥-небудь болюч≥ подразники дл¤ спов≥льненн¤ руху не можна. —тримуванн¤ собаки при прискоренн≥ руху виробл¤Їтьс¤ подачею команди "тих≥ше" ≥ легким нат¤гуванн¤м пов≥дц¤.
«акр≥пленн¤ навику ≥ подальше його шл≥фуванн¤ робл¤ть при р≥зних темпах руху.

в) ѕри рус≥ по сходам. ѕрискоренн¤ руху по сходам у собаки звичайно буваЇ при спуску.
ƒресирувальник при спуску, знаход¤чись спочатку поруч ≥з собакою, а пот≥м позаду нењ, при прискоренн≥ руху собаки заспокоюЇ њњ, вимовл¤ючи команди: "вперед", "тих≥ше", "тих≥ше", "добре". ѕри надто швидкому спуску з≥ сход≥в даЇ команду "тих≥ше" у п≥двищен≥й ≥нтонац≥њ поЇднуючи з несильним ривком пов≥дц¤.
Ќавик варто вважати в≥дпрацьованим, ¤кщо собака без пов≥дц¤, при на¤вност≥ в≥двол≥каючих подразник≥в середньоњ сили, рухаючись по сходам, безв≥дмовно спов≥льнюЇ темп руху по команд≥ дресирувальника.

г) ѕри проробленн≥ сл≥ду. —пов≥льненн¤ руху собаки по команд≥ дресирувальника при проробц≥ сл≥ду повинний в≥дпрацьовуватис¤ в другому пер≥од≥ сл≥довоњ роботи, п≥сл¤ введенн¤ "сл≥пих" сл≥д≥в. «ан¤тт¤ починають п≥д час проробленн¤ собакою контрольних сл≥д≥в.
ƒресирувальник, прикр≥пивши довгого пов≥дц¤ до ошийника собаки ≥ пропустивши його п≥д одну з передн≥х н≥г собаки, даЇ њй обнюхати вих≥дну точку сл≥ду.
ѕустивши собаку по сл≥ду, через 10-15 м починаЇ стримувати њњ рух, нат¤гаючи пов≥дц¤ легкими ривками й одночасно вимовл¤ючи команду "тих≥ше".

ѕо команд≥ "тих≥ше" собака звичайно спов≥льнюЇ темп руху, дресирувальник послабл¤Ї нат¤г пов≥дц¤ ≥ даЇ команди: "добре", "тих≥ше", "тих≥ше".
 оманду "тих≥ше" ≥ голосну команду "добре" вимовл¤ють спок≥йно, ласкаво. ѕ≥д час зан¤ть необх≥дно стежити, щоб собака не збуджувалас¤ ¤кими-небудь сторонн≥ми подразниками.
«ан¤тт¤ варто повторювати через кожн≥ 20-30 м, чергуючи упов≥льненн¤ з≥ швидким темпом руху, ≥ в≥дпрацьовувати в таких м≥сц¤х сл≥ду (перетинанн¤ дор≥г ≥ т.п.), де ≥ндив≥дуальний запах сл≥ду буде менший. ÷е виховаЇ в собаки навик спов≥льненн¤ руху в найб≥льш важких м≥сц¤х сл≥ду.

ѕри п≥дход≥ до к≥нцевоњ крапки сл≥ду собака звичайно йде значно швидше.
Ўвидк≥сть руху зб≥льшитьс¤ ще б≥льше, ¤кщо рух пов≥тр¤ в цей час буде назустр≥ч собац≥.
ƒресирувальник, п≥дход¤чи до к≥нцевоњ крапки сл≥ду, давши команду "тих≥ше", легкими ривками нат¤гаЇ пов≥дець, змушуючи собаку спок≥йно п≥д≥йти до к≥нцевоњ точки.
Ќеобх≥дно, щоб нат¤г пов≥дц¤, сила ривка, а також ≥нтонац≥њ в≥дпов≥дали особливост¤м повед≥нки собаки. Ќеобх≥дно враховувати ≥ "зац≥кавлен≥сть" собаки в проробленн≥ сл≥ду.

–≥зких окрик≥в ≥ сильних ривк≥в пов≥дцем допускати не сл≥д. «айво сильн≥ ривки знижують "зац≥кавлен≥сть" собаки в сл≥д≥.
ƒл¤ того щоб у собаки не знизилас¤ зац≥кавлен≥сть пошуку людини по сл≥ду, дресирувальник не повинен зловживати прийомом упов≥льненн¤ темпу руху.
як т≥льки собака по команд≥ "тих≥ше" буде зм≥нювати темп руху, в≥дстань сл≥ду поступово зб≥льшуЇтьс¤ до 200- 300 м.

ѕ≥д час проробки сл≥ду дресирувальник повинний стежити за тим, щоб у м≥сц¤х повороту сл≥ду або його перетинань, собака спок≥йно, без зайвоњ метушливост≥ знаходила напр¤мок шуканого сл≥ду. ” випадках, коли собака втрачаЇ сл≥д ≥ починаЇ кидатис¤ з≥ сторони в сторону, необх≥дно дати команду "тих≥ше" .с загрозливою ≥нтонац≥Їю. ¬казавши собац≥ сл≥д, нат¤гом пов≥дц¤ не давати њй зб≥льшувати швидк≥сть, даючи команду "тих≥ше" у погрозлив≥й ≥нтонац≥њ. як т≥льки собака знайде сл≥д, нат¤г пов≥дц¤ варто припинити.

ƒл¤ перев≥рки ¤кост≥ в≥дпрацьовуванн¤ навику дресирувальник керуЇ темпом руху собаки за допомогою команди "тих≥ше", не використовуючи пов≥дц¤.
—л≥д зазначити, що при приученн≥ упов≥льненню темпу руху не повинно бути трафаретного п≥дходу до собак.
—обаки збудливого типу дл¤ в≥дпрацьовуванн¤ цього прийому вимагають б≥льш тривалого дресируванн¤, р≥зких ≥нтонац≥й, частих примус≥в, чим собаки ур≥вноважен≥, у ¤ких навик упов≥льненн¤ темпу руху збер≥гаЇтьс¤ б≥льш тривалий час нав≥ть без повторенн¤ прийому.

≤з собаками збудливого типу варто займатис¤ спов≥льненн¤м руху тривал≥ше ≥ част≥ше.
ѕриступаючи до зан¤ть по в≥дпрацьовуванню навику, дресирувальник повинен добре знати м≥сцев≥сть, де прокладений сл≥д, ¤к≥ особливост≥ м≥сцевост≥ можуть утрудн¤ти або полегшувати роботу собаки, конф≥гурац≥ю сл≥ду, ск≥льки, ¤ких ≥ де було зроблено поворот≥в, перетинань сл≥ду, знати м≥сцезнаходженн¤ прокладача сл≥ду, м≥сцезнаходженн¤ речей, що залишаютьс¤ ним на сл≥д≥, м≥сце виб≥рки.

”се це повинно враховуватис¤ при проведенн≥ зан¤ть щоб уникнути утворенн¤ в собаки небажан≥ зв'¤зки.
¬арто пам'¤тати, що часте користуванн¤ командою "тих≥ше", нат¤гуванн¤м або ривками пов≥дц¤ при рус≥ собаки на кутах або в м≥сц¤х перетинанн¤ сл≥ду, при п≥дход≥ собаки до реч≥ ≥ м≥сц¤ виб≥рки шуканоњ людини ≥ т.п. виховуЇ в собаки навик "працювати на умовн≥сть".
ўоб не знижувати "зац≥кавлен≥сть" собаки в сл≥дов≥й робот≥ ≥ не привчати њњ до пов≥льного проробленн¤ сл≥ду, нав≥ть у тих випадках, коли цього не потр≥бно, рекомендуЇтьс¤ не повторювати прийом п≥д час зан¤ть б≥льш 10-15 раз≥в.

ѕ≥д час сл≥довоњ роботи дресирувальник повинний надавати собац≥ максимум самост≥йност≥ ≥ т≥льки у випадках, коли собака буде надто довго "розбиратис¤" у сл≥д≥, плутатис¤ на поворотах, перетинанн¤х, на важких д≥л¤нках м≥сцевост≥, дресирувальник повинен спов≥льнювати темп њњ руху командою "тих≥ше".  оли собака по команд≥ "тих≥ше" буде ¤к на вих≥дн≥й точц≥ сл≥ду, так ≥ наприк≥нц≥ його безв≥дмовно спов≥льнювати темп руху по сигналу дресирувальника можна вважати, що навик упов≥льненн¤ темпу руху в≥дпрацьований.


©ZVERI WEB-DIZAYNA - 2003.

 

Сайт управляется системой uCoz